donderdag 12 september 2013

Kerststerren haken

Maak gehaakte kerststerren enkel of gevuld en versier ze eventueel met kralen, pailletten, borduursels enzovoorts. De sterren kun je eventueel verstevigen met suikerwater.

Gehaakte kerstster

Hieronder een paar voorbeelden van kerstster haakpatronen:

Kerstster patroon op basis van een zeshoek of vijfhoek
Haak een zeshoek of vijfhoek met stokjessteken. Vervolgens haak je op elke vlakke kant een driehoekspunt. De driehoeken haak je door op de hoeken van elke stokjestoer, de laatste en eerste twee stokjes van de tour samen af te haken.
Je kunt deze stervorm twee keer haken, eventueel met verschillende soorten garen. Vervolgens op elkaar naaien en vullen met vulmateriaal.

Haakpatroon zeshoek en sterpunt:

patroontekening van gehaakte kerstster

Ster met punten:

Maak een lus van 5 lossen. Haak in de lus 6 keer 3 stokjes afgewisseld met een losse.
De volgende toer kaak je 6 maal 5 stokjes met een losse ertussen.
De laatste toer haak je 7 stokjes met steeds een losse ertussen.
Alle toeren sluit je af met halve vasten.
Voor de punten van de ster: Haak 8 lossen en de volgende toer 8 stokjes.
Elke volgende toer begin en eindig je met samengehaakte stokjes, de rest haak je als gewone stokjes. De ene laatste toer is een samengehaakt stokje en als laatste een stokje.
Vervolgens de punten aan het middendeel vastnaaien of haken. 


Een snel en eenvoudige te haken ster

Haak 5 lossen en maak ze tot lus met een halve vaste. Vervolgens haak je in elke losse twee stokjes. Afhankelijk van hoe groot je de ster wilt maken kun je nog meer touren rond haken, waarbij je blijft meerderen (dubbele steken in één lus). De sterpunten haak je door 10 (of meer) lossen te haken, keer met een halve vaste en vervolgens haak je drie vasten, drie stokjes, drie dubbele stokjes, waarbij je het laatste stokje afhaakt op de cirkel van de ster.
Haakpatroon ster:

haakpatroon kerstster


Klik hier voor nog meer sterren haakpatronen!

Geen opmerkingen: