Haken & basissteken

Wat is haken?

Haken is een handwerktechniek, waarbij met een haaknaald garen in lussen en knopen tot een patroon wordt gevormd.

Waarom haken? 

Haken is leuk en ontspannend en je kunt er vanalles mee maken. Naast het maken van bestaande patronen voor kleding, textiel en objecten kun je ook vrij en naar eigen idee haakwerk maken.
Daarbij is haken relatief eenvoudig en heb je er weinig meer voor nodig dan draad en naald.
Waarom haken? Alles haken!

Wat heb je nodig om te haken? 

Haaknaald: De dikte van de haaknaald beïnvloed de stevigheid en de structuur van het haakwerk.
Hoe dikker de naald, hoe losser het haakwerk kan worden.
Daarbij speelt altijd de combinatie van de naald en het soort draad een rol.

Schaar en naalden 

Een schaar is uiteraard nodig voor het knippen van het garen en een paar (borduur)naalden zijn handig voor aan- en afhechten. Maar afhechten kun je ook met een haaknaald doen.

Garen: 

Haken kun je doen met verschillende soorten garens.
Bijvoorbeeld wol, katoen, raffia, touw, repen stof, enz.. De verschillende garens kun je ook combineren. Afhankelijk van de dikte van het garen, kies je voor een dunne of dikkere haaknaald.

Overzicht van garens 


Wat zijn eigenschappen van haken? 

Haakwerk bestaat altijd uit een soort garen wat tot een patroon is verwerkt. Dit garen kan wol of katoen zijn, maar het kan ook een ander soort materiaal zijn. Zolang het materiaal maar als garen verwerkt kan worden. De keuze van het garen, de dikte van de haaknaald en de steeksoort is bepalend voor het uiteindelijke resultaat.

Haakwerk kan bestaan uit: 

  • een stevig en dicht weefsel 
  • een open en soepel weefsel 
  • verschillende structuren 
  • soorten reliëf 
  • ruimtelijke vormen 

Soorten haaksteken:  


Naast de haaknaald en het garen speelt ook het soort steek en het patroon een rol.
Vaste steken geven meer stevigheid en een dichter weefsel dan stokjes.
De keuze van het garen en de steeksoort is bepalend voor het uiteindelijke resultaat.
Dikke garens en vaste steken geven een vaste en dichte structuur aan het haakwerk.
Fijne garens en lossen en stokjes geven een soepele en open structuur aan het haakwerk.

Overzicht van haaksteken en patronen


Haakwerk kun je maken met de volgende soorten steken: 


Lossen en opzetsteken 

Nagenoeg elk haakwerk begint met een ketting van lossen. Deze lossen worden ook wel opzetsteken genoemd. Lossen maak je ook vaak bij de overgang naar een volgende toer en, afhankelijk van het patroon, ook tussen andere steken in.

Meer over lossen haken


Ketting haken - opzetsteken 

Vasten en halve vasten 

De vastensteek geeft een relatief dicht en stevig weefsel.
Er zijn twee soorten vastensteken, namelijk:
  • halve vasten 
  • vasten

Meer over vasten en halve vasten haken


proeflapje vasten

Stokjes, halve stokjes, dubbele stokjes en meervoudige stokjes 

De stokjessteek is een veel gebruikte haaksteek. Dit komt mede doordat de stokjessteek op veel verschillende manieren is te haken.
Zo is er het halve stokje, stokje, dubbele stokje en meervoudige stokje.

Meer over verschillende stokjes


meervoudige stokjes

Reliëf-, gekruist- , versprongen-, waaier- en samen afgehaakte stokjes 

Met de stokjessteek zijn veel variaties mogelijk, zoals het reliëf stokje, gekruisde stokje, versprongen, waaier en samen afgehaakte stokje.

Meer over haakpatronen met stokjes


Stekenoverzicht - Haakpatronen


Haakwerk bestaat uit soorten steken die samen een patroon vormen.

Eenvoudige haakpatronen zijn: 


Haaksteek patronen

Wat kun je van haakwerk maken? Haken is heel veelzijdig, je kunt er van alles mee maken. Zoals kleding, hoeden, tassen, lampenkappen, kleedjes, gordijnen, mutsen en sjaals, poppen en andere decoraties.
Haken is ook heel geschikt om bestaande kleding en stoffen te decoreren met kanten randjes.
Naast het haken van bestaande patronen kun je ook naar eigen idee haakwerk maken.

Haaksteek patronen & zelf een patroon maken



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen